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Strohfeuer oder anschlussfähig? Wie globales Lernen gelingt

self-Logo 22.06.2023 Von Leela Behr, Anna-Lena Niebeling, Marie-Louise Kilian und Simona Letizia

(Bingen/Singapur, 22.06.2023)


Bildung für nachhaltige Entwicklung (BNE) soll auch an Deutschlands Schulen die Demokratiekompetenz junger Menschen stärken und sie zu zukunftsfähigem Denken und Handeln befähigen.
Ein wichtiger Baustein dafür ist der Austausch mit Gleichaltrigen in anderen Ländern, zum Beispiel im Rahmen des Parlamentarischen Patenschafts-Programms (PPP). Seit 40 Jahren erhalten Teilnehmende des gemeinsamen Programms des Deutschen Bundestags und des US Congress die Möglichkeit, für ein Jahr in dem jeweils anderen Land zur Schule zu gehen.
Das PPP war es dann auch, das Simona Letizia (18) 2021 an ein Binger Gymnasium führte. Mit dem Bundestagsabgeordneten Daniel Baldy (SPD) hatte Simona einen Sozialkunde- und Geschichtslehrer als Programmpaten an ihrer Seite und der ganz andere Zugriff auf gesellschaftswissenschaftliche Themen im Unterricht in Deutschland, auch in Rahmen des Englischunterrichts, wenn es um (Post-)Kolonialismus ging, ließen den Funken überspringen.

Ghana: Inspiration am Swimmingpool
Den Stein ins Rollen brachte ein Vortrag für ihre Mitschülerinnen: Simona, die mehrere Jahre mit ihrer Familie in Ghana gelebt hatte, hatte sich dort als ehrenamtliche Schwimmlehrerin für benachteiligte Kinder engagiert und dabei von den Sorgen und Nöten junger Mädchen erfahren. Nachdem sie zurück in den USA war, schloss sie sich der Organisation PeaceJam an, die Jugendliche mit Friedensnobelpreisträgern, darunter Desmond Tutu und der Dalai Lama, in Verbindung bringt, und gründete mit weiteren Mitgliedern SEWING. Diese Initiative zielt darauf ab, junge Mädchen aus der Zebila-Gemeinschaft in Nordghana durch die Förderung von Bildung und Beschäftigungsmöglichkeiten zu stärken, um so eine Abwanderung nach Accra zu verhindern, wo Frauen und junge Mädchen bereits im Alter von acht Jahren als Lastenträgerinnen – Kayayei – unter ausbeuterischen Bedingungen arbeiten. SEWING will mit langfristig angelegten Berufsbildungsprogrammen, bei denen die Mädchen unter der Anleitung lokaler Näherinnen drei Jahre lang geschult werden, eine Perspektive schaffen und die Chancen auf eine Anstellung oder auch selbstständige Tätigkeit erhöhen.

Gemeinsam mit ihren Mitschülerinnen und Lehrern erstellte Simona Arbeitsblätter und eine Audio-Datei zu SEWING für den Aktualitätendienst eines Schulbuchverlags und bewarb sich, nachdem ihre Gasteltern bei einem Besuch des Schmetterlingsgartens in Bendorf eine Broschüre entdeckt hatten für “Filippas Engel”. Dafür wurde sie prompt mit einem Hauptpreis ausgezeichnet.

Engel auf Erden
Eine Einladung von Fürst Alexander und Fürstin Gabriela zu Sayn-Wittgenstein-Sayn zu erhalten, ist eine ganz besondere Ehre, erst recht, wenn man die Geschichte hinter Filippas Engel kennt. Namensgeberin ist ihre Tochter Prinzessin Filippa, die 2001 im Alter von 21 Jahren bei einem Autounfall ums Leben kam. In eines ihrer Tagebücher hatte Filippa einen kleinen, frechen Engel gezeichnet, der von der vor 19 Jahren im Don-Bosco-Stiftungszentrum gegründeten „Stiftung für die Jugend Europas“ als silberne Preisfigur zusammen mit einem Geldpreis vergeben wird.

Zur Preisverleihung im September 2022 ist Simona bereits aus Singapur angereist, wo sie nun kurz vor ihrem Schulabschluss steht und für ein ganz besonderes Abschlussprojekt auf ihre guten Verbindungen nach Deutschland setzen kann: Ihr Text über die unterschiedlichen Entwicklungen, die Singapur und die USA als ehemalige britische Kolonien genommen haben, ist im Rahmen eines Schreibprojekts (IWF - Independent Writing Project) entstanden und wird von Schülerinnen der Jahrgangsstufe 11 für eine Veröffentlichung in unterschiedlichen Medien aufbereitet; ein gemeinsames Projekt mit der Schule in Singapur ist in Vorbereitung. Einzelheiten lassen sich vielleicht sogar persönlich besprechen, denn für den September hat Simona bereits wieder eine Einladung zur Feier von 20 Jahren “Filippas Engel” bekommen.

“It is a dream of mine to make it back there.”         (Simona Letizia)

Während des Patenschafts-Programms war sie Mitte 2021 bis Mitte 2022 in unserer Schulklasse und hat sich das Schulsystem in Deutschland angeschaut. Jetzt hat sie in ihrem Independent Writing Project „The DNA of Nations: Interplay between Government Structure and National Symbols“ das politische System von Singapur, den USA und England untersucht.



The DNA of Nations: Interplay between Government Structure and National Symbols
Simona Letizia


Between the 16th and 20th centuries, Britain was a world power dominating a number of countries including the United States and Singapore. Britain's colonization of the United States and Singapore can be attributed to the desire for global influence. In the case of the United States, Britain sought to exploit the vast natural resources and establish trade routes in the newly discovered North America. The 13 American colonies provided valuable raw materials such as tobacco, timber, and cotton. Singapore was colonized by Britain due to its strategic location as a key port and trading post in Southeast Asia. Singapore's natural harbor resulted in the facilitation of commodities such as spices, tea, rubber, and tin between Europe and East Asia.

While Britain had power over the 13 American colonies and the small Southeast Asian island, the government was structured in a centralized and hierarchical fashion. Britain is a constitutional monarchy with a parliamentary democracy, operating as a multi-party system. The Parliament consists of two houses, the House of Commons (elected members) and the House of Lords (appointed members). The monarch was the head of state, but the prime minister was the leader of the majority party in the House of Commons. Each constituency elects one member of Parliament through a simple majority vote. The British Crown appointed a governor or a high commissioner to oversee the governance of the 13 colonies and modern-day Singapore. The governor had significant authority and was responsible for maintaining law and order, implementing British policies and trade regulations, and overseeing economic matters.

In 1776, the 13 American colonies declared independence and formed the United States, paving the way for the dominant country we know today. Currently, the United States has a federal system of government where power is divided between a national government and individual state governments. The executive branch, led by the President, who is elected by the electoral college, is responsible for enforcing laws. The legislative branch consists of Congress, which is divided into the Senate (equal representation for each state), and the House of Representatives (based on population). They are responsible for making laws. The judicial branch, led by the Supreme Court, interprets laws and ensures their constitutionality. The United States embraces the principles of democracy, with frequent elections, protection of individual rights, and a system of checks and balances to prevent the concentration of power.

In 1965, Singapore became its own country. Under the guiding principles of meritocracy and pragmatism, Singapore's government follows a parliamentary system, however, since independence, there has only ever been one political party in power. The government is headed by a president who holds a ceremonial role, while executive power lies with the prime minister and the cabinet. The prime minister is the head of government and is typically the leader of the political party that holds the majority of seats in Parliament. Singapore's government is known for its strong emphasis on meritocracy, where individuals are selected and promoted based on their abilities and qualifications, attracting many talented individuals to serve in key positions. The pragmatic approach focuses on practical solutions such as economic diversification, education, and infrastructure development to drive the country's progress and address the nation's challenges. The country's legal system is based on English common law emphasizing transparency, accountability, and predictability for individuals and businesses.

Over the course of many years and world events, each country has developed its identity. On an international stage, Britain's national symbols are emblematic of its rich history and heritage. The national symbols of Britain include the Union Jack flag, the Royal Coat of Arms, the iconic crown, and landmarks such as Big Ben and Buckingham Palace. The Royal Coat of Arms, featuring a lion and a unicorn, represents the authority and continuity of the British monarchy, which is a hereditary structure where power is passed down within the royal family.

The United States is known for its iconic symbols such as the American flag (stars and stripes), the Statue of Liberty, the bald eagle, Uncle Sam, and the Liberty Bell. These symbols represent the ideals of the country. The struggles against British rule and the fight for independence fostered a sense of unity and national identity through the values of freedom and democracy. The United States has often taken stances in support of individual rights, free markets, and the spread of democratic governance around the world.

The national symbols for Singapore, a cosmopolitan city-state, representing its innovative and forward-thinking society are the Merlion, the Singapore flag, and iconic landmarks like Marina Bay Sands and the man-made Supertrees at Gardens by the Bay. During the colonial era, there was an influx of immigration from China, India, and other parts of Southeast Asia, contributing to Singapore's multicultural society. As a result, Singapore experienced rapid economic growth and transformed into a global financial and business hub.

The US and Singapore, both former British colonies, have undergone significant transformations in their government structure and have developed distinct identities that are largely dependent on their colonial past.



Einladung zum Selbstversuch:

Simona hat ihren Text mit Aufgaben in dem Format versehen, das sie während ihrer Schulzeit in Deutschland kennengelernt hat.

Assignments

Comprehension
1.    Identify the national symbols of Britain, the United States, and Singapore. Describe the systems of government for each of the three countries.

Analysis
2.    The voter turnout rate is the percentage of eligible voters who actually participate in an election by casting their votes within a country’s borders. In England, an estimated 67.3% of eligible voters cast their ballots in the 2019 election. In the United States, an estimated 66.8% of eligible voters cast their ballots in the 2020 election. In Singapore, an estimated 95.63% of eligible voters cast their ballots in the 2020 election. Compare the voter turnout rates and government systems of Britain, the US, and Singapore. What are the similarities and differences between the countries?
3.    Explain commonalities between the American and British government systems and between the Singaporean and British government systems.

Comment/Creative Writing (Choose one)
4.    Comment on the nation that connects most with Germany. Why? This can be related to the government system, national identity, or political system.
or
5.    If you were in a position of power (President, Prime Minister, Monarch), explain initiatives you would create to foster a deeper sense of national identity. Do you think this increase in national identity would increase the voter turnout rate? Why or why not?


Anonym
25.06.2023 12:07 Uhr
Sehr interessant
Promedia Maassen
26.06.2023 10:12 Uhr
Hallo ihr Vier, vielen Dank für euren tollen Blogbeitrag. Es ist schön zu hören, dass Engagement und Talent belohnt werden :) Wir teilen eure Einladung gerne und laden damit hier auch nochmal alle Blogleserinnen und -leser zu dem Selbstversuch mit den englischen Aufgaben ein. Simonas Leben in verschiedenen Ländern klingt sehr aufregend, daher wäre es sicherlich auch interessant, noch mehr und detailliertere Eindrücke von den verschiedenen Ländern und den Schulsystemen zu erhalten. Vielleicht eignet sich noch eine weitere journalistische Textsorte wie ein Interview oder auch ein Porträt mit Simona, um dies zu vertiefen. Und: Simone war ja zu Corona-Zeiten in Deutschland, damit hat sich wahrscheinlich gerade in der Zeit auch viel getan, das auch globales Lernen erleichtert, oder? Und uns interessiert natürlich auch, wie ihr euren Blogbeitrag verfasst habt, denn einen Text in Teamwork zu schreiben, ist natürlich nicht immer so einfach, da man sich meist ein wenig unterschiedlich ausdrücken würde. Wie ist das bei euch abgelaufen? Liebe Grüße vom Projektteam von Promedia Maassen

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